Inschrijven nieuwsbrief




Nieuws

31-8-2016:
Welzijnsbeurs senioren in Rijswijk
14-6-2016:
Bekijk hier het introductiefilmpje over organizen!

Blog berichten

TQM, oftewel: in een keer goed! Loslaten Bespaar tijd door je mail af te handelen! Opruimen is een hype! Nog meer boeken, help! Goed is goed genoeg! Goede voornemens, wens of werkelijkheid? De Pomodoro Techniek Kopen of niet? De gezinsvergadering

TQM, oftewel: in een keer goed!

Geplaatst: 16-06-2015

 

Een drukke ondernemer, op rand van overspannenheid, zocht antwoord op de vraag: hoe kan ik effectiever en efficiënter werken? Via een doorverwijzing van een tevreden klant was hij bij mij terecht gekomen.

Tijdens ons gesprek kwam hij tot het inzicht dat het niet de drukte was die hem parten speelde. Nee, het kwam doordat hij veel dingen, vanwege de haast, maar even vlug, vlug deed.

Juist door de drukte deed hij heel veel dingen half. Zo waren er onleesbare aantekeningen op kladjes, te haastig genoteerde foute mailadressen en er waren veel belangrijke papieren nog niet gearchiveerd. Daardoor kon hij niet lezen wat hij had opgeschreven, kwamen veel mails retour en ging er veel tijd zitten in het zoeken naar stukken.

Ik heb met hem het principe van TQM besproken. TQM staat voor Total Quality Management en is een managementstroming. Een van de aspecten ervan is dat het effectiever en efficiënter is om alle activiteiten in één keer goed te doen. Hiermee wordt tijd bespaard op correcties, mislukte producten en serviceverlening. En uiteindelijk bespaart men daardoor op kosten. TQM is zowel toepasbaar binnen productiebedrijven en dienstverlenende organisaties, maar zeker ook privé!

Mijn klant was erg blij met de verworven kennis.

Probeer het zelf ook maar eens: doe hetgeen je moet doen in één keer goed. Het scheelt echt veel tijd!

Wil je hier meer over weten? Je kunt me bereiken op 015-2130386. Of mail me: ivonne@ivonnebrans.nl

Loslaten

Geplaatst: 16-06-2015

 

Zojuist heb ik besloten om de bloemenpers – om bloemen in te drogen -, die nog van mijn moeder is geweest, weg te geven.

Daar ga ik ooit nog iets mee doen, dacht ik, iedere keer als ik hem zag. Maar al die jaren dat de bloemenpers in mijn bezit is, is het er niet van gekomen. En pas nu weet ik het zeker: het gaat er nooit van komen.

Veel van de spullen die we om ons heen verzamelen hebben te maken met wensen. ‘Ooit ga ik…’ vul zelf maar aan: brood bakken, schilderen, die oude motor restaureren. En bij al deze activiteiten horen materiaal, machines en onderdelen en ook heel veel tijd. Tijd die we vaak niet hebben of nemen.

Het afscheid nemen van spullen is een langdurig proces. Zeker als het gaat om spullen van een dierbare overledene. Loslaten van spullen is vaak de laatste stap van een rouwproces.

Ik heb besloten dat ik het voorwerp niet langer nodig heb als herinnering aan mijn moeder, en ook dat ik het niet zelf ga gebruiken. Ik heb er een foto van gemaakt en dat is genoeg. En dat voelt goed.

Als jij moeite hebt met het loslaten van spullen waar je met veel emotie aan vast zit, neem dan contact met me op.

Je kunt me bereiken op 015-2130386.

Of mail me: ivonne@ivonnebrans.nl

 

Bespaar tijd door je mail af te handelen!

Geplaatst: 01-04-2015

 

Tja, dat bericht heb ik wel langs zien komen’ hoorde ik mijn klant zeggen. ‘Ik check echt heel vaak mijn inbox’. Toch had deze manager niet op tijd gereageerd op een heel belangrijk bericht.

Veel effectiever dan ‘scannen’ is het om je mail te behandelen. Het liefst maximaal twee of drie keer per dag. En met behandelen bedoel ik: goed lezen, een besluit nemen, of de actie noteren, en dan afhandelen.

Dankzij onze smartphones is het ook zo gemakkelijk om even je berichten te checken. Er zijn mensen die het wel meer dan 100 keer per dag doen!  Misschien doe jij het minder vaak. Toch ben je iedere keer dat je je berichten scant afgeleid van hetgeen je eigenlijk aan het doen bent. Daar gaat je concentratie! Verder is het onmogelijk om in de file, bij de kassa van de supermarkt of in de minuut tussen twee afspraken door je mail direct af te handelen. Daardoor moet je alles op een later moment nog eens doornemen. Het kost je dus ook nog eens heel veel tijd!

Om geen berichten meer te missen en je berichten niet meerdere keren te hoeven lezen is het belangrijk om je mail in een keer af te handelen. Daar moet je gewoon even voor gaan zitten met je agenda en je to-do lijst erbij. Op die manier mis je geen belangrijke berichten meer en hoef je je mail maar een keer te lezen.

De belangrijkste tip die ik je kan geven met betrekking tot het behandelen van je mail is om onmiddellijk alles af te handelen wat binnen twee minuten kan. Dat scheelt echt heel veel tijd!

Wil jij nog meer tips om efficiënt en effectief je mail af te handelen?

In een ochtend leer je van mij de tips en tricks om af te komen van je overvolle inbox. Neem daarvoor nu contact met me op!

Je kunt me bereiken op 015-2130386. Of mail me: ivonne@ivonnebrans.nl

Opruimen is een hype!

Geplaatst: 01-04-2015

 

De afgelopen maand is er van alles gebeurd en gepubliceerd omtrent het thema ‘opruimen’, zoals:

  • Op 14 maart was de landelijke ‘Loslaatdag’ met het doel het leven eenvoudiger en rustiger te maken.
  • Smart & Sexy organiseerde een 30 dagen durende ‘opruim challenge': gedurende een maand ruimden 1000 deelnemers hun huis op. Ik heb daaraan bijgedragen door gratis 2 uur opruim advies te geven als win actie.
  • De Genoeg, de Libelle, de Radar+ en de Volkskrant publiceerden artikelen over opruimen en schoonschip maken.
  • En er kwam een nieuw boek uit: ‘Opgeruimd’ geschreven door de Japanse Marie Kondo dat op de sociale media bejubeld is. Marie adviseert je om je bij elk voorwerp in je huis af te vragen: ‘Does it spark joy?’ oftewel: ‘Word ik hier blij van?’. Een vraag die ik mijn klanten ook al heel wat keren gesteld heb. En het werkt, probeer het maar!

 

Zou de opruim hype iets te maken hebben met de komst van de lente. Ik geloof het vast!

Ik vind het heerlijk dat we in een land wonen waar de seizoenen zich afwisselen. De winter is koud en donker, echt een periode om je in huis te omringen met gezelligheid of om een lange winterslaap te houden. Net als de natuur vallen we stil. De lente is de voorbode van de zomer, soms nog onstuimig, soms al zacht.

Zodra de lente in aantocht is komen de lentekriebels. Het licht van de lengende dagen zorgt ervoor dat we in een betere stemming komen en dat we weer energie krijgen.

En dat is heerlijk, want er is van alles te doen. De winterkleding mag weer opgeborgen. Het gazon heeft mest nodig en het balkon en de schuur kunnen wel een opruimbeurt gebruiken.

Daarna kunnen we ons gaan voorbereiden op het grote genieten in de zomer: de tuinkussens kunnen tevoorschijn gehaald, de grasmaaier wil een oliebeurtje en de sproeier kan weer aangesloten. En dan: laat die zon maar komen!

Wil jij ook in de zomer lui van de zon genieten? Doe dan nu mee met de opruimhype, maak gebruik van je lentekriebels en ga aan de slag!

Heb je geen idee waar je moet beginnen, of kan je wel wat advies gebruiken?

Neem dan contact met me op via ivonne@ivonnebrans.nl of bel me: 015 2130386

Nog meer boeken, help!

Geplaatst: 12-02-2015

 

Op mijn tafel ligt weer een flinke stapel nieuwe boeken. Boeken kopen doe ik alleen om cadeau te geven! En toch blijven ze ook bij mij binnen komen: als cadeau bij een lidmaatschap, als gift bij een abonnement of inderdaad: als verjaardagscadeau. Mijn collectie groeit gestaag en omdat ik uitpuilende boekenkasten vervelend vind, houd ik af en toe een flinke opruiming.

Omdat ik merk dat ook veel van mijn klanten kampen met overvolle boekenkasten en flinke stapels leesvoer volgen hier 5 stappen voor meer ‘lucht’ in je boekenkast:

Stap 1. Begin met te zorgen dat er niets meer bijkomt.

Vraag voor je komende verjaardag een e-reader of word lid van een bibliotheek. Daar is veel meer te leen dan je denkt, zelfs e-boeken!

Stap 2. Ga voor je boekenkast staan.

Kijk naar de bovenste plank en haal er drie boeken uit om weg te doen. Lastig? Deze vragen helpen je vast om te kiezen:

  • Van welk boek wist je niet meer dat je het had?
  • Ga je het ooit nog eens (her)lezen?
  • Zou je het dan ook uit de bieb kunnen lenen?
  • Past het nog bij de levensfase waarin je nu verkeert?
  • Is de informatie nog actueel of ook elders te vinden, b.v. op internet?
  • Welk boek gun je geen tijd en ruimte en energie meer?

 

Stap 3. Werk zo je hele boekenkast door, plank voor plank.

Misschien lukt het zelfs wel om met hulp van deze vragen afstand te doen van meer dan 3 boeken per plank!

Stap 4. Weg ermee!

Leg ze gedurende twee weken bij je voordeur en vraag al je bezoek om mee te nemen waar ze blij van worden.

Kies daarna uit onderstaande mogelijkheden:

  • Laat een boek achter in een minibieb. Minibiebs zijn kleine boekenkastjes waarin je boeken kunt achterlaten. En je kunt er ook boeken uit halen. Je kunt er dus boeken lenen, ruilen of achterlaten. Het idee van de minibieb is dat we met elkaar de samenleving leuker kunnen maken. Meer informatie en adressen van minibiebs vind je hier.
  • Kijk op de site Inzameldoelen.nl waar je in jouw buurt een goed doel blij kan maken met boeken.
  • Doe mee aan zwerfboekendag op maandag 13 April. Je kunt dan een boek dat je kwijt wilt, achterlaten op een door jou gekozen openbare plek: in de trein, op een terras of in een wachtkamer. Plak er een post-it op met de tekst: neem mij mee, ik ben een zwerfboek. Binnenin verhelder je dat de vinder nu een zwerfboek in handen heeft dat hij na lezing weer ‘moet’ doorgeven.
  • Verkoop je boeken. Kost veel tijd en energie maar kan iets opleveren.
  • Doneer ze aan de organisatoren van rommel/boekenmarkten bij jou in de buurt.

 

Stap 5. Is het gelukt om weer ruimte te krijgen?

Hanteer dan in het vervolg de regel: Een erin is een eruit.

Zie je er tegenop deze klus alleen te klaren, dan kan je natuurlijk altijd mijn hulp inroepen. Soms doet een klein duwtje in de rug wonderen. Je kunt me bereiken op 015 – 2130386

 

 

 

Goed is goed genoeg!

Geplaatst: 04-02-2015

Mijn klanten zijn vaak perfectionisten. Misschien denk je nu: perfectionisme, dan heb je toch geen problemen met orde houden en opruimen? Maar juist perfectionisme kan een enorme belemmering zijn in je handelen, je functioneren en je leven.

Je wilt wel je administratie op orde brengen, alleen heb je het ideale archief systeem nog niet gevonden waardoor je er nog maar niet aan begint. Of je vindt geen kast goed genoeg voor jouw interieur daarom lukt het niet om op te ruimen. Je perfectionisme is dan verlammend geworden.

Een gezonde dosis perfectionisme is natuurlijk heel fijn. Je doet wat je moet doen en vervolgens ben je daar tevreden over. Je kunt vinden wat je nodig hebt en al je spullen hebben een vaste plek. Het kan natuurlijk altijd nog beter, preciezer en mooier, maar voor nu is het o.k.

Een perfectionist laat zich vaak sturen door te hoge verwachtingen. Verwachtingen van zichzelf of van iemand uit zijn omgeving. Maar, hoge verwachtingen leiden tot faalangst. Faalangst leidt vervolgens tot uitstel. En door uitstel gebeurt er niets, je komt tot stilstand.

Niemand is perfect. Als jij verlammend perfectionisme bij jezelf herkent, stop dan met je te spiegelen aan anderen. Begin met wat je wilt doen en wees tevreden over wat lukt. Start klein en beloon jezelf voor wat je doet. Voorkom pietluttigheid, streef naar grote lijnen. Fouten en vergissingen maken mag. Zie dit niet als falen maar als een leermoment. Want een echte perfectionist is iemand die leert te leven in balans met zijn of haar imperfecties.

Blijft jouw perfectionisme je belemmeren in je handelen en je functioneren?

Heb je behoefte aan iemand die eens met je meedenkt of zegt ‘Dit is goed genoeg!’?

Neem dan contact met me op: bel me op 015 – 2130386 of mail me ivonne@ivonnebrans.nl 

Uit ervaring weet ik dat een coaching gesprek wonderen kan verrichten.

Goede voornemens, wens of werkelijkheid?

Geplaatst: 18-12-2014

 

‘A goal without a plan is just a wish’ schreef Antoine de Saint-Exupéry.

Het begin van een nieuw jaar is voor veel mensen HET moment om iets in hun leven anders te gaan doen. Ze willen stoppen met roken of beginnen met afvallen. Ze beginnen een fitnesstraining of ze nemen zich voor om eindelijk hun huis op te ruimen.

Misschien heb jij ook wel een goed voornemen. Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar veel goede voornemens stranden al binnen enkele weken.  Daarvoor is een aantal redenen.

Een gedragsverandering, want dat is het in feite, zal alleen standhouden als bij aanvang aan een aantal voorwaarden is voldaan:

  • Je moet echt ontzettend balen van de situatie zoals die nu is.
  • Je bent je ervan bewust dat jij degene bent waardoor de huidige situatie is ontstaan.
  • Je beschikt over voldoende discipline. Dat wil zeggen: je kunt weerstand bieden aan korte termijn behoeftes en sociale druk, én volhouden bij tegenslag.

 

Pas als aan al deze drie voorwaarden is voldaan is de kans aanwezig dat jij in je goede voornemen zult slagen.

Verder is gedragsverandering zo lastig omdat het grootste deel van ons gedrag (ca. 95 %) automatisch tot stand komt. Slechts 5% van ons handelen doen we bewust. Veranderen gaat het makkelijkst als je dicht bij jezelf blijft en hele kleine stapjes maakt. Het gaat om het volhouden en doen. Ook moet je nieuwe gedrag inslijten. Houd het daarom minimaal twee maanden aaneengesloten vol, pas dan heb je het gedrag geautomatiseerd. 

Gedragsverandering is dus niet een eenmalige beslissing om iets te veranderen. Het vereist bewustwording en voorbereiding, en het gaat om doen en volhouden gedurende een aantal maanden. Anders blijft je goede voornemen voor 2015 een wens.

Ik hoop dat het bovenstaande je helpt om je goede voornemens bewuster te kiezen en planmatig uit te voeren. Dan zal je zeker slagen. Ik wens je veel succes!

Heb je nog vragen over het bovenstaande of wil je je voornemens samen met mij uitvoeren, mail ivonne@ivonnebrans.nl  of bel 015 – 2130386 me.

 

Ik wens jou en je dierbaren fijne Kerstdagen en een heel goed 2015.

De Pomodoro Techniek

Geplaatst: 20-11-2014

 

Nu hoor ik je denken: pomodoro’s, dat zijn toch tomaten? Inderdaad, dat klopt.

Maar ‘de pomodoro techniek’ is ook een timemanagement hulpmiddel bedacht door Francesco Cirillo. Daarbij gebruikte hij een kookwekker in de vorm van een tomaat, vandaar de naam: pomodoro techniek!

Pomodoro-timer

Heb jij taken die je erg lastig vindt en daarom steeds uitstelt? Lukt het je soms wel om aan een taak te beginnen maar laat je je erg snel afleiden waardoor die taak nooit afkomt? Vind je het moeilijk om je op één taak te focussen?

De pomodoro techniek stimuleert je om aan de slag te gaan met lastige grote taken.

Het enige dat je nodig hebt is een kookwekker of een pomodoroapp op je smartphone of i-pad. Dit werkt beter dan een gewone timer omdat het helpt als je de timer zachtjes op de achtergrond hoort tikken.

De techniek bestaat uit vijf stappen:

  1. Beslis aan welke taak je gaat werken.
  2. Stel je timer in op 25 minuten.!
  3. Werk 25 minuten geconcentreerd aan je taak tot de timer. Dit heet één pomodoro!
  4. Neem dan een pauze van 5 minuten.
  5. Na elke vierde pomodoro neem je een langere pauze (tussen de 15 en 30 minuten).

 

De methode is effectief omdat:

  • een pomodoro je traint om je spanningsboog te verlengen.
  • 25 minuten voor iedereen is vol te houden.
  • het je in een FLOW brengt. Misschien wil je zelfs wel lekker doorwerken als je eenmaal bezig bent.
  • de pauzes de beloning zijn voor het harde werken, nemen dus, die pauze!

 

Heb je hier vragen over of wil je weten hoe pomodoro’s jou kunnen helpen?

Neem dan contact met me op: bel me op 015 – 2130386 of mail me ivonne@ivonnebrans.nl

Kopen of niet?

Geplaatst: 19-11-2014

 

Ineens zie je het staan: dat  handige – beslist  onmisbare – multifunctionele keukenapparaat met  30 verschillende onderdelen.

En voor je er erg in hebt sta je met die enorme doos vol geheime schatten bij de kassa om af te rekenen.

HO, STOP, WACHT…

Stel jezelf eerst de volgende vragen:

  • Heb ik het nodig?
  • Wat kan ik er eigenlijk mee doen?
  • Hoe deed ik dat tot nu toe, zonder dit super onmisbare apparaat?
  • Ga ik het ook echt gebruiken?
  • Waarvoor en hoe vaak?
  • Heb ik het geld er wel voor?

 

En tenslotte maar zeker zo belangrijk:

  • Waar ga ik het opbergen?

 

Grote kans dat je het apparaat in die enorme doos nu weer terug zet!

Maar als je nu twijfelt:

  • Meld je dan eerst aan bij Peerby.nl en kijk of je het apparaat in jouw buurt kunt lenen voor die paar keren per jaar dat je het echt denkt te gaan gebruiken.
  • Slaap er nog eens een weekje over. Waarschijnlijk denk je daarna: ‘laat maar’ of ben je zelfs het hele apparaat vergeten!
  • Twijfel ja na een week bedenktijd nog steeds: koop het dan niet!

 

Blijf kritisch en durf nee te zeggen tegen jezelf.

De gezinsvergadering

Geplaatst: 30-09-2014

 

Nu de scholen, de sport clubs en andere activiteiten weer zijn begonnen is het altijd even zoeken naar het nieuwe ritme van ‘Hotel Papa en Mama’.

Kon je vorig jaar nog gewoon op dinsdag met elkaar rond de tafel, dit jaar komt zoonlief thuis als dochter net vertrekt voor haar training en tja, wanneer eet je dan? En wie brengt de oudste naar ballet als jij nog met de jongste bij de zwemles zit.

Een gezinsvergadering, eens per week, kan in een dergelijke situatie handig en zinvol zijn om overzicht te geven over wie, wanneer, met welk tasje, waar moet zijn. Tijdens deze vergadering komen een aantal vaste onderwerpen ter sprake, aangevuld met wat op dat moment actueel is.

Vast agenda punt is in ieder geval: wat staat er in onze agenda’s voor de komende week en wat is er nodig om deze week soepel te laten verlopen?

Je kunt de agenda, afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, uitbreiden met:

  • wat vond je leuk deze week?
  • wat vond je minder leuk deze week en waardoor kwam dat?
  • welke afspraken zijn niet nagekomen en wat kunnen we daar aan veranderen?
  • moet er iets worden gerepareerd (b.v. lekke band of fietslicht)?
  • moet er iets worden aangeschaft (b.v. cadeautjes of grotere gymschoenen)?

 

Handige avonden voor een gezinsvergadering zijn vrijdag- of zondagavond. Zorg ervoor dat het in een ontspannen sfeer gaat, bijvoorbeeld met iets lekkers erbij. En sluit het af door samen een spel te spelen.

Heb je vragen over de gezinsvergadering, mail of bel me.

Meer berichten
 
Ivonne Brans
Tweemolentjeskade 10
2612XW Delft
015-2130386
06-44952349